Eredeti cím: Nesmrtelnost
Európa, 2005, ford. Körtvélyessy Klára
Idézhetném a regény 80 %-át, mert tömény megidézés (főleg Goethe, Bettina von Arnim, Hemingway, kicsit kevesebb Rolland, Rilke, stb.)
"A Halhatatlanság hét fejezete négy mai szereplő - Agnes; a férje, Paul; a húga, Laura és a szomorú hedonista, Rubens - kapcsolatait ábrázolja, s ezzel párhuzamosan meleg iróniával festi le az öregkorba hajló Goethe és a fiatal Bettina von Arnim különös viszonyát. Ezeken az alakokon keresztül Kundera a modern életről és a nyugati társadalomról mond erőteljes, mélyreható véleményt, ám a regény igazi témája - miként Kunderánál mindannyiszor - máshol van: egzisztenciális és metafizikai szinten. A szentimentalizmus kultusza, szerepe életünkben és a Nyugat történelmében, a konfliktus a személyiség és önnön képe között - ezek a mű fő pillérei: egy felejthetetlen jelenetben Hemingwayt látjuk a túlvilágon, amint Goethével vitatja meg a halhatatlanság okozta mély bánatot, az ember tehetelenségét a róla kialakult képpel szemben, amely fölött nincs hatalma."
p. 13. "Akárcsak Éva, ő is Ádám bordájából vétetett, s mint Venus a tenger habjából”
p. 39-40. : Idézet magyarul és németül Goethe: „A vándor éji dalá”-ból
p. 68. Goethe: Életemből, Költészet és valóság
p. 73. Ifjú Werther
p. 74. Sciller és Goethe neve összevonva: Napóleon tanácsadója „Napóleon számára a német klasszicizmus szintézisét Friedrich Wolfgang Schilloethe alakjában alkotta meg.”
p. 74. Marx és Engels, Romeo és Júlia, Laurel és Hardy
p. 74. Goethe: Színelmélet
p. 78. Napóleon: „a színház – a nép iskolája”
p. 78: „Caesar halála” színdarab ?
p. 101 Goethe: Faust, Werther szerelme és halála, Költészet és valóság
p. 101. (Johann) Eckermann: Beszélgetések Goethével
p. 105., 222. Bettina von Arnim: Goethe’s Briefwechsel mit einem Kinde (Goethe levelezése egy gyermekkel), levélregény, 1835
p. 111. Athenäum folyóirat
p. 112. Beethoven Apassionata
p. 113. Die literarische Welt
p. 118. Faust
p. 150. Othello, Desdemona
p. 151: A modern újságírás úttörője nem Hemingway, Orwell, Egon Erwin Kisch, hanem Oriana Fallaci (Europeo hetilap)
p. 152. „Mózes nem vette be a tízparancsolatba, hogy „Ne hazudj!”…”
p. 190. Rimbaud: Egy évad a pokolba.
p. 223. Bettina von Arnim: A szegények könyve, A király könyve
p. 223 Bettina Sonnengot-nak, Napistennek nevezte Petőfit (hosszabban ír róla)
p. 229. oidipuszi stádium
p. 232. szem „a női test kapuja, egyike annak a szép kilenc kapunak, amelyről híres versében Apollinaire ír”
p. 253. Paul Éluard: L’amour La poésie
p. 254. Rilke: „Malte Laurids Brigge feljegyzései”-ből hosszú idézet Görgey Gábor fordításában
p. 256. Romain Rolland: Goethe és Beethoven, 1930
p. 257. Paul Éluard („a szerelem-költészet valóságos Saint-Justje”): „A költészet ösvényei és útjai”-ból hosszú idézet
p. 259. Simon (Biblia), „Evangélium Falstaffja”, „Goethe a szerelem Falstaffja lett Rilke szemében”
p. 263. Talmud, Biblia, Szent Ágoston, Luther
p. 264. Cervantes: Don Quijote, Dulcinea, Sanchó
p. 267. Lear király
p. 268. „A nagy európai szerelmi történetek egytől egyig közösülésen kívüli területen játszódnak: De Cléves hercegnő története (Dumas pere: Olympe de Cléves , Paul és Virginia története (Jacques-Henri Bernardin de Saint-Pierre), regényében Dominique története….Wetrher története, meg Hamsun Viktóriájáé, meg Romain Rolland regényének története, melynek hőseit, Petert és Luciát az olvasó nők egész Európában megsiratták.” A Félkegyelműről és az Anna Karenináról, Dominique-ről részletesebben ír (+ p. 381. )
p. 272. „Gondolkozom, tehát vagyok” (Descartes)
p. 298. Rimbaud-idézet Rónay György ford.
p. 301. Rimbaud idézet franciául és magyarul Rónay György ford.
p. 303., 321. Három testőr
p. 347. Stendhal Pármai kolostor
p. 398. Arthur Schnitzler: Elsa kisasszony
p. 407. Arisztotelész: Poétika
p. 453. „a nő a férfi jövője. Ki is mondta? Lenin? Kennedy?...Aragon”
Egyéb személyek: Edison, Wagner, Bach, Christiane Goethe (Christiane Vulpius), Mayer udvari tanácsos, Francois Mitterrand, Beethoven (Kilencedik szimfónia, Eroica), Valéry Giscard d’Estaing, Jimmy Carter, Tycho de Brahe, Rudolf császár, Napóleon, Karl August weimari herceg, Sándor cár, Maximiliane La Roche, Amelia hercegnő, (Christian Daniel) Rauch szobrász, Beethoven, Müller kancellár, Hermann von Pückler-Muskau gróf, (Leoš) Janáček, Ravel, Salvador Dalí, Gala Dalí, Mussolini, Schubert (efejezetlen szimfónia), Schumann, Fidel Castro, Carl Bernstein, Bob Woodward, Nixon elnök, Hitler, Chopin (Gyászinduló), Robespierre, Sztálin, Picasso, Maó, Greta Garbo, Liszt Ferenc, Karl Blecher festő, Friedrich Wilhelm porosz király, Philip Nathusius, Julius Döring, Wilhelm Schloeffel, Ludwig Mieroslawski, Sztálin, Saint-Just, Falstaff Verdi, Mahler (tizedik szimfóniájának Adagiója), Debussy, Sztavinszkij, Che Guevara, Fellini, Gounod (Faust), Delacroix, Manet, Monet, Bonnard, Matisse, Cézanne, Braque, Miró, Ernst, Kolumbusz Kristóf, Rubens (szereplő neve is), Casanova, Michelangelo (Dávid), Leonardo da Vinci: Mona Lisa, Raffaello, Ingres, Poussin: A kisdedek legyilkolása, Holbein: Ádám és Éva, Correggio: A bujaság allegóriája, Hals: A bolond, Cigánylány; Julius Caesar, Jézus, Brigitte Bardot, Robespierre, Rita Hayworth
goethe arnim bettina von hemingway ernest biblia marx engels friedrich eckermann johann athenäum shakespeare orwell george kisch egon erwin fallaci oriana petőfi sándor rimbaud arthur apollinaire éluard paul rilke r m rolland romain ágoston szent luther m cervantes dumas alexandre pére 1802 1870 hamsun knut bernardin de saint pierre stendhal schnitzler arthur aragon louis dosztojevszkij tosztoj l ny musil robert szophoklész schiller f brentano clemens arnim achim von stein gertrude herder j g hölderlin f lenin vico g b hegel heidegger martin christie agatha le monde descartes rené szolzsenyicin breton andré trockij lev lacan jacques novalis arisztotelész literarische_welt die hölderlin_friedrich
Utolsó kommentek